Konferansın bir arasında Atatürk’ün vapuruna gittim, orada resim çektirdim.
19 Mayıs, Atatürk’e ait birçok konuyu anımsatır. Özellikle genç kuşak bugün gene Atatürk’e ait başta Nutuk olmak üzere birçok eseri okumalı.
Kendilerine emanet edilen Cumhuriyet’i, getirdiklerini yeniden incelemeliler. Çünkü 19 Mayıs bir başlangıçtır, onun gelişimini, bugünü değerlendirecekler.
Atatürk anmalarında dikkatimi çeken bir unutuş var. Anmalarda, gençlik yıllarımızda, onun hakkında yazılanlar toplantılarda okunurdu.
Özellikle birçok şairin şiirini dinlerdik.
İnternetin olduğu bir dünyada bunları kaç kişi okuyor. Merak ediyorum doğrusu.
Onun müzik hakkındaki düşüncelerini de incelemenizi tavsiye ederim.
Bugün onun sevdiği parçaları dinlediğiniz gibi
Bu festivalden önce yazları İstanbul müzik açısından kurak günler geçirirdi.
Sadece bazı bahçelerde Türk müziği konserleri verilirdi. Bu yerler de İstanbul’da Tepebaşı, Küçük Çiftlik Parkı idi. İstanbul Müzik Festivali başladıktan sonra dinleyiciler dünyanın önemli solistlerini ve orkestralarını dinleme imkânı buldular.
Festival başlamadan önceki yıllarda Saray Sineması’nda ünlü solistler konser verirlerdi. Bu konserleri de Filarmoni Derneği düzenlerdi.
Müzik Festivali’nde ilk yıllarda mekân olarak eski AKM kullanılırdı. Diğer yer de Açıkhava Tiyatrosu idi. Sanatçılar, festival yöneticileri, yağmur yağmasın diye bekleyişe girerlerdi. Açıkhava’da Aydın Gün’e bir çoğumuz eşlik ederdik.
Diğer bir mekân da Aya İrini Kilisesi idi. Bahçede, girişte de oradaki sanatçının ya da orkestranın CD’leri satılırdı.
Nejat Eczacıbaşı’ndan sonra bayrağı Şakir Eczacıbaşı aldı.
Leyla Gencer
Latif Onur Uğur’un ‘Tanzimat ve Servet-i Fünun Edebiyatı Okumaları’ kitabını salık vereceğim.
‘Sunuş’ta Türkçe öğretmeni Zeynep Albayrak kitabı tanıtıyor:
“Bu eser, geçmişi anlatmakla kalmıyor; tarihin tozlu raflarında hatırlanmayı bekleyen yaşamlara tüm çıplaklığıyla ayna tutuyor. Ve bunu sade, yalın, arı bir Türkçe ile yapıyor. Nitekim eser bir aydınlatma amacı güdüyor.”
Uğur, ‘Önsöz’de de kitabın oluşumunu kaleme getiriyor.
Ana tanıtma yazıları:
* Romantik Edebiyat ya da Edebiyatta Romantizm
* Edebiyatta Realizm
* Tanzimat Edebiyatı
Uğur, kitabını şöyle tanıtıyor: Bu kitap; Rossini operaları ile koral ve enstrümantal eserlerini dinlemek isteyenlere, yardımcı bilgi ve fotoğraflarının sunulduğu bir kaynak olması amacı ile hazırlanmıştır. İzlenecek bir operanın ne zaman, hangi şartlarda ve nasıl oluşturulduğunun bilinmesi, librettosunu kimin yazdığı, eserin değerlendirilmesinde büyük önem taşımaktadır. Aynı şekilde ilk sahnelenişi, sonraki sunumları ve güncel yorumları hakkındaki bilgiler de eser geçmişi hakkında kıymetli fikirler verecektir. Fakat bir operanın izlenebilmesi için en önemli bilgi; eserin ne anlattığı yani konusudur. Dramatik, trajik ya da komik unsurlar ancak bu bilgilere göre doğru anlaşılabilir ve değerlendirilebilir.
Bestelenme sırasına göre düzenlenen bu bilgilere fotoğraflar eklenerek sahneleme özelliklerinin (dekor, kostüm, teknik, arka hikayeler vb.) bir kısmı da yansıtılmaya çalışılmıştır. Bazı sahnelemelere ait sanatsal yorumlar da kaynak belirtilerek ve italik harflerle ilgili opera bilgilerinin sonuna eklenmiştir.
Koral ve dini eserlerin ne anlattıklarının anlaşılabilmesi için metinleri Latince ya da İngilizce’den Türkçe’ye çevrilmiş ve ilgili metnin sonunda ek olarak sunulmuştur.
Rossini’nin tüm eserlerinin internet üzerinden bulunmasına yönelik bir “eser arama isimleri” ve “web sitesi adresleri” listesi de çalışmanın sonuna eklenmiştir.
39 opera ve 6 farklı başlıklı esere ait bilgi ve fotoğraflar tüm Rossini severlere yapacakları izleme/dinleme faaliyetlerinde yardımcı olabilmek amacı ile ilgiye sunulmuştur.
TEŞEKKÜR
Klasik Batı müziği ile tanışmamda ve bu alanda ilgi, bilgi, zevk ve kültür sahibi olmamda maddi manevi büyük katkıları olan dünyalar kıymetlisi babam merhum
Ankara’ya gittiğimde bir rehber eşliğinde gezmiştim. Anıtkabir’in yapılışından bugüne kadar tarihini bir kitapta bulabilirsiniz:
Mimari Anılarıyla
Anıtkabir
M.Ömer Arda
Hazırlayan: Y. Mimar Ömer Arda
Editör: Y. Mimar Seda Özen Bilgili
Fotoğraf: Y. Mimar Sena Özfiliz
Arda’nın Önsöz’ünden:
Son günlerde kitaplığımda kadınlara dair kitapları ayrı bir rafa koydum.
Bir kadının kadınların dünyası üzerine yazdıkları, yoğun tahlil gücüyle beni çok etkiledi.
Melda Davran’ın ‘Kalbinin Rotasındaki Kadınlar’ kitabı.
Kısa tanıtımı şöyle:
Birçok yazarın mirasçısı bulunamadığı için kitabı basılamıyor, yasadaki boşluklar yüzünden yazar veya çevirmen unutuluyor.
Hükümetin bu belirsizliğe çare bulmasını hepimiz bekliyoruz.
Kimi mirasçılar da bilmeden bu unutulmaya alet oluyorlar.
Hiç kuşkusuz bu sadece edebiyat dünyasının bir derdi değil, müzik dünyasında da aynı belirsizlik hâkim.
Bazı hukukçular bu kitapların basılmasını uygun görüyorlar, önerdikleri çözüm şu: Belirlenecek telifin bir hesaba yatırılması. Yasal mirasçı ortaya çıkınca bu hesapta biriken paranın kendisine ödenmesi. Bu bana da akla uygun bir çözüm gibi geliyor.
Bazı hukukçuların da mirasçılara yüksek telif almaları yönünde tavsiyeleri oluyor.
Herkes bestselleri hayal ediyor. Müzik dünyasının mirasçıları ise daha da gerçeklikten uzakta.
Somut örnekler vereceğim.
Şirin Pancaroğlu
Harp Sanatçısı
CD’sinin adı:
- A String of Longing
- Seslendirdiği besteciler
- Domenico Scarlatti
- Wilhelm Posse