Paylaş
Son zamanlarda etrafımızda dolaşan kokteyl virüs sonunda beni de buldu. Altta yatan kas hastalığım nedeniyle çok zor bir süreçten geçtim. Hâlâ da tam iyileşmiş değilim. Ama Siz okurlarımı ve yazmayı o kadar özledim ki, elimden gelen gayreti göstererek Sizler’ le yeniden buluşmak istedim.
*****
Ankara Operası’ nı ve İstanbul Şehir Opera’ sını (bugünkü İstanbul Devlet Opera ve Balesi) kuruluşunu gerçekleştiren ve Türkiye’de operanın kurucusu olarak kabul edilen Aydın Gün, Türk Müzik tarihine yön vermiş önemli bir sanatçı. 1973 yılında İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın kurucuları arasında yer alan Gün; 1974-1993 yılları arasında Uluslararası İstanbul Festivali’nin Genel Müdürü olarak İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın (İKSV) yaptığı pek çok etkinliğe öncülük etti. Yirmi yıl süreyle Uluslararası İstanbul Festivali’nin Sanat Yönetmenliği’ ni yaptı. İstanbul Bienali’nin ilk yılları sayılan Çağdaş Sanat Sergileri’ ni başlatan da yine Aydın Gün oldu.
İKSV’ deki görevinin ardından Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nun Genel Sanat Yönetmenliği’ ni üstlenen Aydın Gün, 1990’larda Yapı ve Kredi Bankası A.Ş. Kültür-Sanat Danışmanı olarak çalıştı.
Türk Operası ve Konservatuvarı’ nın kurucusu sayılan Carl Ebert’ in 1942’de sahneye koyduğu Türkiye'deki ilk opera gösterisi olan Puccini’nin “Madam Butterfly” adlı eserinde oynayan Aydın Gün, daha sonra birçok operada baş tenor olarak rol aldı ve on yıl süreyle Carl Ebert’ in asistanlığını yaptı.
1950 yılında “Rigoletto” operası rejisi ile kazandığı büyük başarıdan dolayı Devlet tarafından Viyana’ya gönderilen Aydın Gün, dönüşünde Ankara Devlet Operası Baş Yönetmenliği ’ne atandı ve 1950 yıllarının sonlarından itibaren opera klasiklerinden kırkın üzerinde yapıtın rejisini gerçekleştirdi. Gün, ayrıca, Dünya prömiyeri 9 Kasım 1953 günü Atatürk'ün cenazesinin Anıtkabir'e nakli sırasında gerçekleştirilen, Nevit Kodallı'nın "Atatürk Oratoryosu" 'nun tenor partisini seslendirdi.
Ankara ve İstanbul Devlet Konservatuarlarında 25 yıl süreyle ders veren Aydın Gün, yakın dostu Leyla Gencer’ in adını taşıyan “Uluslararası Leyla Gencer Şan Yarışması” nın da fikir babası ve kurucusu oldu.
İtalya Cumhurbaşkanlığı' nın “Commendatore Nişanı” na, Avrupa Konseyi Kültür Ödülü’ ne, Çekoslovakya’nın “Smetana Ödülü” ne sahip olan Aydın Gün, 1988 yılında “Devlet Sanatçısı” unvanı ile onurlandırıldı.
1990’ların sonunda eşi Azra Gün ve oğlu ressam Mehmet Gün ile Berlin’e yerleşen Aydın Gün; sahne sanatları ve resim başta olmak üzere sanat alanındaki çalışmalarına, 30 Kasım 2017 tarihinde yaşamını yitirinceye kadar, burada devam etti.
İstanbul Kültür Sanat Vakfı tarafından 2012’den beri her yıl geleceğin müzisyenlerine katkıda bulunmak üzere çalgı, şan, bestecilik ve şeflik branşlarından otuz yaşın altındaki genç müzisyenlere “Aydın Gün Teşvik Ödülü” sunuluyor. Aydın Gün Teşvik Ödülü’nün sahibi, seçici kurulun belirlediği adaylar arasından seçiliyor.
2022 Aydın Gün Teşvik Ödülü geçtiğimiz günlerde sahibini buldu. 25 yaşındaki viyolonsel sanatçısı Umut Sağlam, ödüle lâyık görüldü. 30 bin TL değerindeki Aydın Gün Teşvik Ödülü’nün kazananı, İKSV Genel Müdürü Görgün Taner başkanlığında, şef Rengim Gökmen, rejisör Yekta Kara, keman sanatçısı Cihat Aşkın, Borusan Kocabıyık Vakfı Genel Koordinatörü Ahmet Erenli ile İKSV Genel Müdür Yardımcısı Yeşim Gürer Oymak’ tan oluşan seçici kurulun oybirliğiyle belirlendi. Umut Sağlam, ödülü ile 51. İstanbul Müzik Festivali Açılış Töreni’ nde buluşmuş olacak.
1998 yılında Ankara’da doğan Umut Sağlam, 2009’ da Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı 'nda Tufan Tahir Tolga ile başladığı viyolonsel eğitimini 2014-16 yılları arasında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi İstanbul Konservatuvarı’ nda Dilbağ Tokay ile sürdürdü. 2016’da Berlin Barenboim-Said Akademi’ ye burslu kabul edildi. Umut Sağlam, 2020’de Prof. Frans Helmerson’ un sınıfından mezun oldu.
İstanbul Müzik Festivali, Aurora Music Festival, Kronberg Cello Akademie, Ayvalık Uluslararası Müzik Akademisi, Krzyzowa Music Festival, Ysayé’s Knokke gibi festivallerde yer alan Sağlam; Daniel Barenboim, Sir Andras Schiff, Steven Isserlis, Gary Hoffman, Daniel Müller-Schott, Peter Bruns, Maria Kliegel, Jens Peter Maintz ve Alexandr Rudin gibi saygın müzisyenler ve eğitmenlerle birlikte çalıştı ve sahneye çıktı.
2017’de İş Sanat’ın Parlayan Yıldızlar serisinde birinciliğe ve Meriç Soylu Özel Ödülü’ne lâyık görülen Sağlam’ın diğer başarıları arasında; Bulgaristan Uluslararası Alman ve Avusturya Müzik Yarışması’nda ikincilik, İtalya Genç Virtüözler Yarışması' nda birincilik, İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nın düzenlediği Uluslararası Genç Yetenekler Yarışması’nda birincilik, İtalya Gaetano Zinetti Müzik Yarışması Solist Kategorisinde birincilik ve Fransa Tremplin Uluslararası Viyolonsel Yarışması’nda birincilik ödülleri bulunuyor.
Dünyaca ünlü Orkestra Şefi Daniel Barenboim’ in daveti üzerine 2018’den bu yana Doğu-Batı Divan Orkestrası’ nın turnelerinde yer alan Sağlam, 2019-20 sezonunda ünlü çellist Gautier Capuçon önderliğinde Paris Louis Vuitton Vakfı’nda gerçekleştirilen özel çello sınıfı Classe d’excellence de Violoncelle Programına seçilen altı viyolonselciden biri oldu.
Konzerthaus Berlin Orkestrası’nın seçmelerini kazanarak 2021-23 konser sezonları için Kurt-Sanderling Akademisi’nin üyesi olan Sağlam; aynı zamanda, 2022-23 akademik yılında Borusan Kocabıyık Vakfı Müzik Bursu’ na layık görüldü. Umut Sağlam, 2021 yılından beri Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin’de Prof. Claudio Bohorquez ile yüksek lisans çalışmalarına devam ediyor.
Genç sanatçımızı yürekten kutluyor, uluslararası arenalarda Ülkemiz’ i başarıyla temsil edeceğine inanıyorum. Yolu açık olsun ve O’ nu başarıdan başarıya götürsün…
Engellerimizi hissettirmeyecek engelsiz günler dileğiyle…
Paylaş